مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا

فعالیت های آموزشی و پرورشی

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا

فعالیت های آموزشی و پرورشی

معرفی جدول ارزش مکانی

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ق.ظ

یکی از مباحث بسیار مهم ریاضی اول دبستان ، بی شک مبحث اعداد دو رقمی و معرفی جدول ارزش مکانیه .

    • قبل شروع این مبحث از دانش آموزا میخوام با کمک والدینشون دو تا بطری پلاستیکی آب ، نوشابه ، دوغ یا... رو از عرض ، قیچی کرده و دو تا لیوان درست کنند .

نکته: بهتره یکی از بطری ها ، بزرگ (خانواده) و دیگری کوچیک باشه تا لیوانهایی که درست میشن ، هم قد ولی چاق و لاغر باشن !

همچنین از بچه ها میخوام چند ده تایی هم نی بیارن!100 تا نی لازمه (بعضی از بچه ها به تعداد زیاد چوب بستنی(از این گردها) آورده بودند.)

    • تو کاغذ های کوچیک عبارت (یکی) رو با رنگ سیاه و عبارت (ده تایی) رو با رنگ قرمزمی نویسم .
    • " یکی" رو به لیوان لاغر و "ده تایی" رو به لیوان چاق بچه ها می چسبونم.
    • از بچه ها میخوام لیوان "ده تایی" رو به"دست چپ" و لیوان "یکی" رو به "دست راست" بگیرند و با هم دم بگیرند که : چپ ده تایی ، راست یکی -چپ ده تایی ، راست یکی
    • همراه بچه ها یکی یکی نی به لیوان یکی اضافه می کنم و بچه ها میشمارند. وقتی نی ها ده تا شد بچه ها دم می گیرند: وقتی که ده تا بشه ، باید یه بسته بشه 
    • ده تا نی رو بر می دارم و دورش رو با کشهای کوچیک چهل گیس(فانی بافت) یا کش پول کوچیک می بندم و در لیوان ده تایی می گذارم.(بچه ها هم همراه من انجام میدن) و دوباره یکی یکی نی به لیوان یکی ها اضافه می کنند . وقتی ده تا شد دوباره "وقتی که ده تا بشه ..." و بسته ی ده تایی درست می کنند و درلیوان ده تایی می گذارند.
    • هر دانش آموز بعد از درست کردن چند بسته ی ده تایی ،اعداد مختلف رو با کمک لیوان هاش می سازه و از دوستان همگروهی خودش میخواد که بگن چند ده تایی ، چند یکی می بینن .(از هر گروه میخوام به تعداد خواسته شده ده تایی یکی تو لیوانها بگذارن . هر گروهی که درست انجام دادن یه ستاره به صورتشون چسبوندم !)
    • روز دیگه ای بعد از تمرین (چپ ده تایی راست یکی)جدول ارزش مکانی رو رو تخته می کشم و با کمک لیوانهای بچه ها ، جای یکی ده تایی رو مشخص می کنیم.

برای پُر کردن جدول هم میخوام به روش مأمورهای آمارگیر که میان در خونه ها ،اول تعداد آدم بزرگها(ده تایی) و بعد تعداد بچه های هر خونه (یکی) رو بپرسن و تو جدول بنوییس .


برگرفته از : سپید مشق 3pidmashgh.blog.ir
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۶
مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا معصومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی