مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا

فعالیت های آموزشی و پرورشی

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا

فعالیت های آموزشی و پرورشی

یلدا

سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲ ق.ظ



اولین شب  دی ماه هزار و سیصد و نود و چهار ایرانیان مقیم آدیس آبابا به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی ، شب یلدا را که امسال مقارن با شروع دوران امامت صاحب الزمان (عج)و ازدواج رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت خدیجه سلام الله علیها است  را در کنار یکدیگر گذراندند و دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در ادیس آبابا به اجرای نمایش پرداختند.

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.
در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده برسانند.

در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و شیوه آن نباشد. در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی ها به تبع پیرامون و شیوه زندگی مردم منطقه بهره برده می شود اما هندوانه میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی به این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

امروز هم ایرانیان در سراسر جهان این جشن زیبا را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و به خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ می پردازند.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۱
مدرسه جمهوری اسلامی ایران در آدیس آبابا معصومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی