يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ
مرحله اول:
پرسش خود را تعریف کنید:
- مسأله مورد نظر چیست؟
- چه پرسشی برای شما مطرح است؟
- چه افرادی مطالعه برروی آنها انجام خواهد شد؟
- کی و چه وقت این اتفاق رخ می دهد؟
¬ مرحله دوم:
وضعیت آموزش مورد تحقیق خود را توصیف کنید:
- از ما می خواهند در این محیط آموزشی چه کاری انجام دهیم؟
- تلاش خواهیم کرد در اینجا چه کاری انجام دهیم؟
- زیر بنای فکری عمل فعلی ما چیست؟
¬ مرحله سوم:
داده های لازم را برای ارزیابی وضعیت موجود، گردآوری کنید:(شواهد1)
- از نظر مشارکت کنندگان در این پژوهش در حال حاضر در این محیط آموزشی چه می گذرد؟
- چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در باره این مسأله جمع آوری کنیم؟
¬ مرحله چهارم:
- داده ها را بررسی کنید تا مطالب متناقص را پیدا کنید:
- بین آنچه برای ما مطلوب است و آنچه در حال وقوع است، چه تفاوت ها و تناقص هایی وجود دارند؟
¬ مرحله پنجم:
با ارائه و معرفی تغییرات عملی لازم ، تناقض ها را برطرف کنید:
- با تفکر نقادانه و خلاقانه در باره تناقص ها، چه تغییری می توانیم به وجود آوریم؟
¬ مرحله ششم:
کنترل و زیر نظر گرفتن تغییر اعمال شده:
- وقتی تغییر مورد نظر به اجرا در می آید،چه نتایجی به دست می آید؟
¬ مرحله هفتم:
داده های مربوط به ارزیابی از تغییر انجام گرفته را تجزیه و تحلیل کنید:
- از نظر مشارکت کنندگان در اثر اجرای تغییرات پیشنهاد شده، در حال حاضر، وضعیت آموزشی چه تحولی پیدا کرده است؟
- چه اطلاعاتی و با چه روش هایی می توانیم در این باره به دست آوریم؟
¬ مرحله هشتم:
در تغییر اعمال شده تجدید نظر کنید و برای اقدام بعدی تصمیم بگیرید: ( در صورت نیاز)
- آیا تغییری که انجام گرفت، ارزش داشت؟
- آیا در آینده این کاررا ادامه خواهیم داد؟
- پس از این تغییر، چه باید انجام دهیم؟
- آیا تغییر انجام گرفته کافی است یا باید دور دیگری از تحقیق با پرسش روشن تری انجام گیرد؟
- نتایج این تحقیق را باید با چه ملاک و معیاری سنجید و با چه کسی در میان گذاشت؟
ساختار گزارش اقدام پژوهی
1- صفحه عنوان:
شامل:
- سازمان مربوطه (سازمان و ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق)
- عنوان اقدام پژوهی
- نام اساتید راهنما (در صورت وجود)
- نام اقدام پژوه (و همکاران در صورت وجود)
- تاریخ (ماه، سال)
2- چکیده:
چکیده باید به گونه ای تهیه شود که خواننده به یک شمای کلی از تحقیق دست یابد.این نکات را رعایت کنید:
Bاز ذکر آنچه در متن نیامده، خود داری شود.
B از زبان خود بنویسید و نقل قول مستقیم نکنید.
B اصطلاحات مهم و کلیدی را درچکیده بیان کنید.
B برای شماره ها، از ارقام به جای حروف استفاده کنید.
B فقط گزارش ارایه گردد و از اظهار نظر پرهیز کنید.
B افعال مورد استفاده، به صورت گذشته و مجهول باشد.
B
به موضوعاتی چون مسأله پژوهش، آزمودنی ها، ابزار گردآوری دادها، در صورت
استفاده از آمار، روش آن، یافته های تحقیق و کاربرد آن اشاره شود.
3- تشکر و قدردانی:
4- فهرست مطالب
شروع متن اصلی گزارش
5- مقدمه
در مقدمه به این مطالب بپردازید:
B دلیل منطقی اجرای پژوهش
B ارتباط منطقی بین مسأله و طرح پژوهش
B دلایل نظری موجود در پژوهش
B ارتباط این پژوهش با پژوهش های قبلی
6- بیان مسأله:
در تبین مسأله به موارد زیر بپردازید:
- شما کیستید؟
- کارتان چیست؟
- محیط شما چه وضعیتی دارد؟
- چرا به فکر این مسأله افتاده اید؟
- این مسأله برای شما چه مشکلی ایجاد کرده؟ چرا؟
- مدرسه پسرانه است یا دخترانه؟
- چند نفر در کلاس دارید؟
- وضعیت درس دانش آموزان چگونه است؟
7- جمع آوری اطلاعات (شواهد 1):
- با اطلاعاتی دقیق وجود مسأله را نشان دهید.
- از روش های علمی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.
- از کلی گویی بپرهیزید و روش کار خود را دقیقاً با شواهدتوصیف کنید.
- از شواهدکمی و کیفی توأماً استفاده شود.
8- ادبیات موضوع:
خلاصه ای از آنچه پیرامون موضوع از منابع گوناگون مطالعه کرده اید، بیان کنید.
9- ارایه راه حل ها:
- با توجه به مطالعات و تجارب خود راه حل هایی را برای حل مشکل و تغییر وضعیت پیشنهاددهید.
10- انتخاب راه حل و اجرای آن :
- دلایل علمی و مستند برای انتخاب خود بیاورید.
- مراحل اجرای راه حل ها را به تفصیل توضیح دهید.
- مشکلات حین اجرا را بیان کنید.
- آیا تغییر و تعدیلی در راه حل به کار گرفته شده، اعمال کردید، آن را بنویسید.
- چگونگی نظارت بر اجرای راه حل ها را گزارش کنید.
11- اطلاعات مربوط به تغییرات ایجاد شده (شواهد 2):
- شما در شواهدیک نشان دادید که وضعیت موجود شما چگونه است، اینک باید به شواهدی استناد کنید که نشان دهد، آن وضعیت تغییر کرده است.
12- نتیجه گیری:
- از این اقدام پژوهی چه نتایجی گرفتید، آن را مختصر و گویا بیان کنید.
13- فهرست منابع:
14- پیوست ها:
برای آشنایی بیشتر با ماهیت و مفهوم اقدام پژوهی (پژوهش در عمل) مطالعه منابع پیشنهادی زیر توصیه می شود:
1- استرینگر،
ارنست تی، تحقیق عملی، راهنمای مجریان تغییر و تحول، ترجمه: سید محمد
اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی،1381.
2- ایرانی، یوسف و بختیاری ابوالفضل، روش تحقیق عملی (اقدام پژوهی)، تهران: لوح زرین، 1382.
3- ساکی، رضا، اقدام پژوهی(راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس)، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت،1383.
4- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی ، الهه، روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه، 1379.
5- سیف الهی، وجه الله، راهنمای اقدام پژوهی در آموزش و پرورش، گیلان: انتشارات گیلان، 1381.
6- قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، تهران: لوح زرین، 1382.
7- مک نیف، جین، لوماکس، پالاما و وایتهد، جک، اقدام پژوهی: طراحی، اجرا و ارزشیابی، ترجمه محمد رضا آهنچیان، تهران: رشد، 1382.
8- وایت، ویلیام فوت، پژوهش عملی مشارکتی، ترجمه محمد علی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1379.
9- ین، رابرت کی، تحقیق موردی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.1376، چاپ دوم، 1381.
10- ین، رابرت کی، طرح تحقیق و روش های مورد پژوهی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان، 1378.
وبلاگ آموزشی
۱
۰
۹۴/۰۸/۱۰